Bank Millennium mecenasem Festiwalu Sacrum Profanum

Sacrum Profanum to międzynarodowy projekt, który zyskał status jednego z najciekawszych wydarzeń muzycznych Europy. Prezentuje muzykę najnowszą, stawia sobie za cel zacieranie granic pomiędzy muzyką współczesną, traktowaną nierzadko jako trudną i niezrozumiałą, a zdobyczami ambitnej sceny rozrywkowo-eksperymentalnej. Jego rangę buduje udział - z jednej strony – najlepszych zespołów wykonujących muzykę współczesną, m.in. Ensemble Modern, Alarm Will Sound, Bang on a Can All-Stars, Kronos Quartet, z drugiej zaś – gwiazd światowej sceny alternatywnej m.in. Aphex Twina, Jónsiego, Jonny’ego Greenwooda (Radiohead), Adriana Utley’a (Portishead), zespołów Kraftwerk czy Sigur Rós.

Festiwal zdobył najpoważniejsze polskie nagrody i wyróżnienia. Został również wpisany do oficjalnego kalendarza Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Festiwal, rekomendowany przez prestiżowe magazyny muzyczne m.in. Gramophone, BBC Music Magazine, telewizję Mezzo, cieszy się uznaniem krytyków i publiczności. Festiwalowe wydarzenia relacjonuje co roku ponad 160 dziennikarzy z Polski i zagranicy.

Więcej o festiwalu Sacrum Profanum na www.sacrumprofanum.com

13.09.2015

Sacrum Profanum 2015

Mix muzyki współczesnej i artystycznego popu przynosi zaskakujące efekty.

Trzynasta edycja festiwalu, stylistycznie związana była z nurtem „modern classical” prezentującym ambitną, autorską twórczość kompozytorów wywodzących się że środowiska pop. – Cztery koncerty monograficzne - Bryce’a Dessnera, Richarda Reeda Perry’ego, Kate Moore i Johanna Jóhannssona, dwa twórcze przetworzenia muzyki Johna Cage’a w ujęciu So Percussion i Matmos oraz Fryderyka Chopina w interpretacji Olafura Arnoldsa i Alice Sary Ott plus dwa projekty specjalne – podsumowująca ostatnie trzy edycje festiwalu współpraca These New Puritans z klasykami i „Czarodziejska Góra” Pawła Mykietyna – przedstawił krótko program Filip Berkowicz, dyrektor festiwalu.

Fot. Wojciech Wandzel, www.wandzelphoto.com

 

Prawdziwa uczta dla fanów tego nurtu muzyki, ale też dla melomanów w ogóle. Kompozycje Jóhanna Jóhannssona z Islandii, łącząca subtelne brzmienia elektroniczne z orkiestrą, przyniosły mu tytuł gwiazdy neoklasyki i szybko znalazły się na ścieżkach dźwiękowych popularnych hollywoodzkich filmów („Teoria wszystkiego”). To dowód, że tego rodzaju muzyka nie tworzy żadnych barier, a jej recepcja to raczej kwestia zainteresowania i wrażliwości.

 

Fot. Wojciech Wandzel, www.wandzelphoto.com

Nie można sobie wyobrazić bardziej atrakcyjnego finału festiwalu niż wystawienie nowej opery. Krakowskie Biuro Festiwalowe (organizator Sacrum Profanum) i Fundacja Malta (organizator Festiwalu Malta w Poznaniu), z okazji 140 rocznicy śmierci Tomasza Manna, zamówiły operę na podstawie tekstu „Czarodziejskiej góry”. Efekt współpracy czwórki twórców: kompozytora Pawła Mykietyna, reżysera Andrzeja Chyry, dramatopisarki Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk oraz artysty sztuk wizualnych Mirosława Bałki, jest doskonały. – ”Czarodziejska góra” jest w istocie opowieścią o stanie naszego umysłu i naszej cywilizacji. Opowieścią bardzo dziś aktualną (…) – powiedział Andrzej Chyra.

Fot. Wojciech Wandzel, www.wandzelphoto.com

 

Każdy, kto zna wielką powieść Tomasza Manna, wie, jak dużym wyzwaniem jest przeniesienie tej prozy na scenę. Niezwykła spójność przekazu, dramaturgia i świetne wykonanie sprawiają, że to jedno z najciekawszych wydarzeń tego roku. Niesamowitą wprost muzykę, skomponowaną i odtwarzaną w całości z komputera, stworzył Paweł Mykietyn. – To muzyczna rzeźba – powiedział o niej jeden z krytyków.

 

Fot. Wojciech Wandzel, www.wandzelphoto.com

Festiwal Sacrum Profanum po raz kolejny przesunął granice twórczej wolności, tym razem w stronę opery. Trzynastka okazała się szczęśliwa. Bank Millennium ma wielką satysfakcję, że wspierał wydarzenie tak znaczące dla polskiej kultury.

Fot. Piotr Szałański

 

Więcej o festiwalu Sacrum Profanum na www.sacrumprofanum.com