Perły Millennium

Perły Millennium to wspólny program Telewizji Polskiej i Banku Millennium, którego celem była promocja najważniejszych wydarzeń z kręgu kultury wysokiej oraz promocja najwybitniejszych twórców polskiej kultury.

Na program składał się cykl wydarzeń artystycznych z kręgu kultury wysokiej wyprodukowanych i wypromowanych wspólnie przez Bank i TVP.

Dla Banku Millennium udział w tym programie był kontynuacją jego wieloletniego zaangażowania we wspieranie polskich artystów i zjawisk artystycznych najwyższej jakości realizowanego w ramach społecznej misji Banku.

Związek Banku z telewizją publiczną wydawał się naturalny - Bank poszukiwał partnera, którego misja związana jest z prezentacją wydarzeń artystycznych wysokiej klasy oraz który jest przygotowany merytorycznie i organizacyjnie by powstanie takich wydarzeń animować, wyprodukować i wypromować w ramach realizacji własnego programu działania.

Partnerzy wspólnie poszukiwali dobrych projektów artystycznych (oryginalnych, premierowych programów artystycznych na wysokim poziomie ze wszystkich dziedzin sztuki, które mogą być zaprezentowane na antenie TVP), oceniali je i decydowali o włączeniu do cyklu. Telewizja zapewniała możliwości produkcyjne, Bank - współfinansowanie projektów, a obaj partnerzy brali na siebie wspólnie ciężar promocji programu.

Szczególnie polecamy i zapraszamy do Teatru Telewizji

Brancz

(źródło: www.teatrtelewizji.tvp.pl)

Autorski spektakl Juliusza Machulskiego.

W komedii obyczajowej autor celnie portretuje współczesną polską rodzinę, która ma coraz bardziej powszechną formę, określaną mianem „patchworkowej”. Podczas spotkania w hotelowej restauracji z okazji wielkanocnego brunchu dochodzi do zderzenia tradycyjnych wartości i postaw, tradycyjnego i nowoczesnego światopoglądu. Każdy z bohaterów ma inną wizję rodzinnego szczęścia, a nawet inną wizję serwowanej kuchni; dla jednych spełnieniem są ostrygi i sushi, dla drugich klopsiki… Czy zwycięży tradycyjne myślenie o rodzinnym obiedzie, czy nowy model rodzinnego świętowania przy hotelowym branczu?

Znakomity materiał na kreacje aktorskie różnych generacji aktorów (szczególnie na dwie role kobiece – matek).

Autor i reżyser: Juliusz Machulski
Zdjęcia: Witold Adamek
Scenografia: Wojciech Żogała
Kostiumy: Ewa Machulska
Obsada: Stanisława Celińska (Kazia), Anna Seniuk (Alicja), Gabriela Muskała (Marta), Andrzej Zieliński (Szymon), Cezary Pazura (Knecht), Alicja Juszkiewicz (Nela - PWSFTviT), Dawid Ogrodnik (Olaf), Olga Bołądź (Kelnerka)

http://www.teatrtelewizji.tvp.pl/22759779/brancz

Matka brata mojego syna

(źródło: www.teatrtelewizji.tvp.pl)

Juliusz Machulski, autor sztuki, będący jednocześnie reżyserem spektaklu, opatrzył swój utwór intrygującym podtytułem: „familijna czarna komedia”.

Zachowując jedność czasu, miejsca i akcji, Juliusz Machulski – w swej kolejnej komedii realizowanej dla Teatru TV – kreśli ciekawy, nie pozbawiony ironii obraz trzypokoleniowej rodziny. Punktem wyjścia do splotu niecodziennych wydarzeń jest moment, kiedy najstarszy z rodu – Wincenty Laskus, znany pisarz, w dniu siedemdziesiątych urodzin, nagle trafia do luksusowego szpitala z podejrzeniem zawału serca. Kolejno odwiedzają go: syn Zygmunt, wnuczek Xawery, żona Greta, synowa Beatrycze. Wizyta w szpitalu prowokuje każdego z nich do ujawnienia „rodzinnych sekretów”. Poznajemy też ich prawdziwe oblicze, a także głęboko skrywane emocje. Wychodzi na jaw „cała prawda” o rodzinie Laskusów.

Wartkie dialogi, wciągające perypetie, doborowa obsada aktorska pod kierunkiem „mistrza komedii” zapowiadają ciekawą propozycję Teatru TV dla widzów w różnym wieku. Machulski z dużym taktem naigrywa się ze stereotypów i uprzedzeń tkwiących wciąż w świadomości dzisiejszej polskiej inteligencji, a dotyczących takich pojęć, jak rodzina, sukces, kariera, miłość. Wyśmiewa jednocześnie rzekomo „nowoczesną” obyczajowość, w istocie będącą zbiorem pustych frazesów i deklaracji.

W obsadzie znakomici i lubiani przez widzów aktorzy. W roli Wincentego Laskusa – Marian Opania, jego żonę zagrała Marta Lipińska. Obok nich zobaczymy Marka Kalitę, Katarzynę Herman, Małgorzatę Buczkowską, Milenę Suszyńską i debiutującego w Teatrze Telewizji Macieja Musiała.

Sztuka powstała na zamówienie Centrum Komedii przy Teatrze Powszechnym w Łodzi.

Reżyseria: Juliusz Machulski
Zdjęcia: Witold Adamek
Scenografia: Wojciech Żogała
Kostiumy: Ewa Machulska
Obsada: Marian Opania (Wincenty), Marta Lipińska (Greta, żona Wincentego), Marek Kalita (Zygmunt, syn Wincentego), Katarzyna Herman (Beatrycze, żona Zygmunta), Małgorzata Buczkowska (Anna, lekarka), Maciej Musiał (Xawery), Milena Suszyńska (Jagódka).

http://www.teatrtelewizji.tvp.pl/23160579/matka-brata-mojego-syna

Rewizor

(źródło: www.teatrtelewizji.tvp.pl)

Jerzy Stuhr proponuje współczesne odczytanie komedii satyrycznej Gogola w gwiazdorskiej obsadzie po ponad 35 latach od ostatniej inscenizacji w Teatrze Telewizji. To arcydzieło dramaturgii rosyjskiej z jednej strony bezlitośnie demaskuje realia carskiej Rosji i stosunki panujące na prowincji, z drugiej podkreśla to, co jest ponadczasowe, czyli ludzkie przywary i tzw. układy funkcjonujące w każdym społeczeństwie, który opiera się na strachu. Do prowincjonalnego miasteczka trafia przejazdem hulaka i uwodziciel – Chlestakow. Fatalny zbieg okoliczności sprawia, że miejscowa elita bierze go za podróżującego incognito rewizora, z najwyższego rozkazu kontrolującego całą gubernię. Władze miasteczka, z Horodniczym na czele, mają wiele do ukrycia, dlatego próbują zrobić jak najlepsze wrażenie na ważnym gościu. Znajdujący się w poważnych tarapatach finansowych Chlestakow skwapliwie wciela się w przypisaną mu rolę. Bierze sowite łapówki, chętnie nadstawia ucha na donosy i pochlebstwa małomiasteczkowych notabli, umizguje się do żony i córki Horodniczego, który udzielił mu gościny. W oczach prowincjuszy uchodzi za człowieka, który wszystko może. Gdy sytuacja go przerasta, cichaczem czmycha. Jego prywatny list, przejęty przez miejscowych dygnitarzy, ujawnia straszną prawdę...

http://www.teatrtelewizji.tvp.pl/22759778/rewizor

Moralność pani Dulskiej

(źródło: www.teatrtelewizji.tvp.pl)

Nowa telewizyjna inscenizacja dramatu Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Marcina Wrony. W roli głównej wystąpiła Magdalena Cielecka.

„Moralność pani Dulskiej” napisana w 1906 roku została nazwana przez nią samą „tragifarsą kołtuńską”. Akcja toczy się w mieszkaniu Dulskich we Lwowie (istnieje również wersja krakowska sztuki). Głównym problemem utworu jest kryzys moralności mieszczańskiej ukazany przez kompromitację kołtuństwa rodziny Dulskich, a zwłaszcza przez demaskację postaci tytułowej, właścicielki czynszowej kamienicy.

http://www.teatrtelewizji.tvp.pl/21044742/moralnosc-pani-dulskiej

Boulevard Voltaire

(źródło: www.teatrtelewizji.tvp.pl)

Zawiłe losy pary polskich emigrantów, od trzydziestu lat osiadłych w Paryżu. Ona jest zamożną przedstawicielką middle-class, on zdeklasowanym inteligentem, dorabiającym jako hydraulik. Cieknący kran staje się powodem ich spotkania, które stopniowo przeradza się w romantyczną znajomość. Jej rozwój obserwuje służąca z Polski, sprowadzona z Białostocczyzny przez nieżyjącego męża bohaterki. W Paryżu niespodziewanie pojawia się zaniepokojona córka bohaterki, podejrzewająca, że wielbiciel matki chce ją wykorzystać. Częstym gościem staje się też przyjaciel domu, który zbankrutował, a małżeństwo z dobrą znajomą, mogłoby uratować go finansowo. Atmosfera zagęszcza się i wreszcie dochodzi do awantury między bohaterami.

http://www.teatrtelewizji.tvp.pl/22654955/boulevard-voltaire