Informacje prasowe


06.06.2025

Udostępnij

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Rusza łódzka odsłona Kinooceanów. Tygodnia Filmu Portugalskiego. Bank Millennium mecenasem festiwalu.

W dniach 6-15 czerwca odbędzie się łódzka odsłona Kinooceanów. Tygodnia Filmu Portugalskiego, nowego wydarzenia na kulturalnej mapie Polski. Przybliża ono widzom kulturę współczesnej i historycznej Portugalii. Zobaczymy kino autorskie, filmy reżyserów z klasycznego panteonu i najważniejszych współczesnych twórców. Bank Millennium mecenasem festiwalu.

Łódzka część Kinooceanów rozpoczyna się w piątek 6 czerwca o godz. 19.00, w obecności portugalskiego reżysera João Botelho, który spotka się też z publicznością kolejnego dnia, po projekcji swojego filmu "Portugalskie pożegnanie" . W niedzielę Kinooceanom będzie towarzyszyło spotkanie Dyskusyjnego Klubu Filmowego po projekcji filmu "Krew" Pedra Costy. Spotkanie poprowadzą kuratorzy kina NCKF w Łodzi, filmoznawcy Filip Grzędowski i Tomasz Poborca. Na zakończenie łódzkich Kinooceanów planowane jest spotkanie z portugalską akademiczką i krytyczką filmową Marią do Carmo Piçarra, która wspólnie z publicznością przeanalizuje twórczość André Gila Maty, reżysera filmu.

Historia Portugalii jest wielowymiarowa. Kinematografia portugalska spogląda w bliską i daleką przeszłość, często używając metafory, a często i ironii, do opowiedzenia o dramatycznych losach kraju. Bogactwo historycznych wątków pozwoli polskiej publiczności odkryć zaskakujące paralele między naszymi narodami. Widzowie przekonają się o tym, że kino portugalskie nigdy nie mówi wprost, uwodzi formą i prowokuje do zmiany perspektywy.

- Z wielką radością wspieramy Kinooceany - Tydzień Filmu Portugalskiego. Nasze zaangażowanie w kulturę odzwierciedla naszą pasję do promowania sztuki filmowej i wzbogacania kulturalnego krajobrazu Polski. Wierzymy, że takie inicjatywy pozwalają widzom na odkrywanie nowych perspektyw i historii, które inspirują i edukują. Obejmując mecenatem Kinooceany, kontynuujemy naszą misję wspierania wartościowych projektów kulturalnych. Zapraszamy wszystkich miłośników kina do udziału w tym wyjątkowym wydarzeniu i cieszymy się, że możemy być jego częścią - mówi Iwona Jarzębska, dyrektorka Departamentu Public Relations w Banku Millennium.

Twórcami Kinooceanów są kuratorzy Agnieszka Szeffel i João Ricardo Oliveira.

- Kiedy mówimy o Portugalii, zazwyczaj używamy klisz. Kojarzymy Camõesa i Pessoę; wiemy co nieco o fado i Amálii; sławimy styl mistrza Manoela de Oliveiry, ale co z jego rówieśnikami? Znamy znajdujące się w obiegu nazwiska, powtarzane historie i anegdoty. Tymczasem… jest tam o wiele więcej! Postawiliśmy sobie za cel odkrycie tego, co pozostaje tuż pod powierzchnią stereotypu, nadanie znaczenia ukrytemu. Bo otwiera się tam przed nami cały świat, ocean kina. Kinooceany nie są „the best of” portugalskiej kinematografii. Jest to program skupiony na współczesnym portugalskim kinie i jego najnowszej historii, stawiający pytania i mający nadzieję wywołania debaty na temat obecnych w jego obszarze praktyk filmowych. Opierając się na bogatym dziedzictwie, Kinooceany starają się przedstawić Portugalię i jej rzeczywistość poprzez kino i odwrotnie, kino portugalskie poprzez portret kraju uchwycony obiektywem najbardziej przekonujących reżyserów filmowych. Jesteśmy szczęśliwi, że Bank Millennium wspiera nasz „kinooceaniczny” projekt - mówią Agnieszka Szeffel i João Ricardo Oliveira.

Wydarzenie odbywa się w czterech polskich miastach: Katowicach (4-13.04, kino Światowid), Łodzi (6-15.06, Narodowe Centrum Kultury Filmowej), Warszawie (20-29.06, kino Muranów) i Gdańsku (5-14.09, kino Instytutu Kultury Miejskiej). Podczas 10 festiwalowych dni w każdym z miast zostaną zaprezentowane 23 filmy krótko- i pełnometrażowe. Po projekcjach widzowie będą mogli się spotkać z filmowcami, krytykami i badaczami zarówno z Portugalii, jak i z Polski. Pełny program przeglądu można znaleźć na stronie kinooceany.pllink otwiera się w nowym oknie.

Historia Banku Millennium jest nierozerwalnie związana z kulturą. Od początku swojej działalności biznesowej czyli od blisko 40 lat bank angażuje się w udostępnianie i upowszechnianie kultury w Polsce. Wspiera przedsięwzięcia kulturalne o zasięgu ogólnopolskim i lokalnym. Jest mecenasem kultury 360°, promuje sztukę w niemal wszystkich jej formach, m.in.: film, muzykę, teatr, fotografię i malarstwo, rzeźbę, literaturę i performance. Sięga po kulturę niszową i popularną, jest z założenia partnerem długofalowym. Wsparcie na tym polu pozostaje dla banku bardzo istotne.

Więcej o mecenacie banku na stronie: www.bankmillennium.pl/o-banku/centrum-prasowe/mecenat-kulturylink otwiera się w nowym oknie.