Informacje prasowe


29.07.2020

Udostępnij

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin

Fundacja Banku Millennium rozpoczyna cykl poradników dla rodziców o edukacji finansowej przedszkolaków

Jak uczyć dzieci finansów w domowym zaciszu? Jak ciekawie zachęcić przedszkolaki do poznawania zasad przedsiębiorczości? Czy warto dawać dzieciom kieszonkowe? Podpowiedzi udziela Fundacja Banku Millennium, która przygotowała zestaw artykułów poradnikowych o tym, jak uczyć dzieci finansów. Udostępnione w internecie teksty mogą stanowić istotną pomoc dla rodziców i opiekunów zaangażowanych w domową edukację, nie tylko podczas pandemii.

Edukacja finansowa jest ważnym elementem nauki i poznawania świata przez dziecko. Dzięki odpowiednim narzędziom może być łatwa i przyjemna. Jak to robić, podpowiada Fundacja Banku Millennium w specjalnym poradniku dla rodziców „Jak uczyć dzieci finansów”, przygotowanym z myślą o domowej edukacji. Jak wynika z badań, w Polsce zidentyfikowano lukę w edukacji finansowej dzieci i młodzieży. Potwierdza to najświeższe badanie przeprowadzone przez GfK na zlecenie Fundacji Banku Millennium, w którym respondenci – rodzice dzieci w wieku przedszkolnym – zadeklarowali, że odczuwają potrzebę edukacji dzieci w dziedzinie finansów. Trzy czwarte rodziców przedszkolaków jest zdania, że wiek 3-7 lat to najlepszy moment na rozpoczęcie edukacji finansowej dzieci. Celem poradnika jest odpowiedź na tę potrzebę i nauka dobrych nawyków związanych z oszczędzaniem, szacunkiem dla pracy i pieniędzy.

- Artykuły zawierają ciekawe zadania oraz gry, które angażują dzieci i dorosłych. Wyróżnia je lekki styl i przystępny język oraz praktyczny charakter. Wielu dorosłych, nawet jeśli chce nauczyć swoje dzieci finansów, odczuwa brak narzędzi lub… pomysłów. Dlatego z przyjemnością oferujemy im gotowy przewodnik i zestaw instrukcji dotyczących tego, jak zacząć, jak zaangażować i zainteresować dzieci tematem – mówi Paulina Wołosz-Sitarek, członek Zarządu Fundacji Banku Millennium. – Nasz poradnik to wyjątkowa oferta dla dorosłych oraz kolejna odsłona prowadzonego od lat programu edukacji finansowej dzieci w ramach projektu „Finansowy Elementarz”. Wierzymy, że tego typu wiedza jest istotna już od najmłodszych lat, a mądre zarządzanie pieniędzmi pomaga w osiąganiu sukcesów w dorosłym już życiu – podkreśla.

Poradnik dla rodziców „Jak uczyć dzieci finansów” jest dostępny na stronie Fundacji. Można w nim znaleźć między innymi teksty: „A gdyby nie było pieniędzy…, czyli handel wymienny”, „Trudne słowo oszczędzanie”, „Liczby mieszkają w głowie, czyli dlaczego mózg lubi grę w piłkę i taniec” i „Mało, mniej, jeszcze mniej…, czyli jak zaplanować budżet”. Zapraszamy!

Artykuły powstały we współpracy z dr Małgorzatą Chojak, pracownikiem badawczo-dydaktycznym na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UMCS w Lublinie oraz kierownikiem Interdyscyplinarnego Zespołu Badawczego „NeuroEduLab”. Kolejną odsłoną projektu będą webcasty na tematy związane z edukacją finansową dzieci.

„Finansowy Elementarz” Fundacji Banku Millennium to autorski program edukacji finansowej przedszkolaków rozpoczęty w 2016 roku i realizowany pod patronatem Rzecznika Praw Dziecka. W ramach programu, podczas 2 200 warsztatów przeszkolono już ponad 53 tys. dzieci w 630 przedszkolach w całej Polsce. Częścią oferty programu jest cykl książeczek „Finansowy Elementarz” do nauki finansów dla najmłodszych. Składa się z trzech części: „Pierwsze zakupy”, „Pierwsze oszczędności” i „Opowieść o banku”. Czwarta część o bezpiecznym bankowaniu w sieci ukaże się wkrótce. Głównym bohaterem elementarza i przewodnikiem po tematach związanych z finansami jest pies - Pan Sebastian.

Fundacja udostępnia także materiały edukacyjne w wersji cyfrowej. Wszystkie odcinki „Finansowego Elementarza” w formie animowanego filmu są dostępne na kanale YouTube Fundacji. Ta nowa formuła zajęć edukacyjnych jest specjalną propozycją Fundacji Banku Millennium na czas trwającej nadal sytuacji związanej z koronawirusem.

Misją Fundacji Banku Millennium jest kształtowanie postaw finansowych już od wczesnych lat dziecięcych. Program „Finansowy Elementarz” jest wkładem w rozwiązanie ważnego problemu społecznego, jakim jest niska świadomość finansowa Polaków. Program jest lubiany i doceniany nie tylko przez przedszkola, ale i przez niezależne instytucje. W 2019 roku Finansowy Elementarz zajął 1. miejsce w konkursie „Złoty Bankier” w kategorii „Bank wrażliwy społecznie”.

Cytowane dane pochodzą z badania przeprowadzonego przez instytut GfK dla Fundacji Banku Millennium w maju 2020 r. na 1000-osobowej ogólnopolskiej próbie rodziców dzieci w wieku 3–7 lat, metodą CAWI.