21.09.2001
Restrukturyzacja Banku i wzmocnienie bazy kapitałowej
Wraz z ukształtowaniem się stabilnego akcjonariatu BIG Banku GDAŃSKIEGO S.A. oraz po połączeniu BBG S.A. z BIG BANKIEM S.A. rozpoczął się proces aktywnego dostosowywania połączonego Banku do wymagań Klientów i wyzwań jakie niesie konkurencyjny rynek usług finansowych. Proces ten , ujęty w ramy kilkunastu programów i zaplanowany na lata 2001-2002 , w pierwszej kolejności przyniósł nową, precyzyjną segmentację klientów. Jej najistotniejszym elementem jest wyodrębnienie wyspecjalizowanych Linii Biznesowych oferujących swoje usługi poszczególnym segmentom Klientów poprzez własne sieci sprzedaży.
Powstanie nowych linii biznesowych i zmodyfikowana organizacja współpracy z Klientami umożliwia tez rozpoczęcie krzyżowej sprzedaży produktów przez poszczególne sieci oraz rozwój usług bankowo-ubezpieczeniowych (bancassurance). Jednocześnie Bank za jeden z najistotniejszych priorytetów uznaje rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji oferując możliwość korzystania z nich Klientom ze wszystkich segmentów rynku a jego oferta bankowa uzupełniana jest przez specjalistyczne oferty ( leasing, usługi maklerskie, faktoring) firm z Grupy BIG.
W celu zapewnienia wysokiej jakości operacyjnej i organizacyjnej sprawności jednostkom współpracującym z Klientami Bank realizuje głęboką restrukturyzację funkcji wsparcia. Najważniejsze z działań w tym zakresie związane są z przeprowadzonym unowocześnieniem systemu informatycznego ICBS Release 7.1 stanowiąc wstęp do stworzenia w oparciu o ten system jednej , wspólnej platformy operacyjnej dla całego Banku. Istotne zmiany dotyczą też centralizacji i reorganizacji procesu kredytowania umożliwiająca skrócenie czasu podejmowania decyzji kredytowych i ich lepszą jakość, centralizacji funkcji back office zrealizowanej już w obszarze kart płatniczych, kartotek Klientów, rozliczeń i współpracy z operatorami zewnętrznymi i firmami zależnymi oraz zarządzania gotówką.
Realizacja tych programów związana jest z koniecznością zmiany struktury zatrudnienia i przygotowania pracowników do zadań wynikających z powstania nowych linii biznesowych i reorganizacji pracy służb wsparcia. Program tych zmian ma charakter ciągły, a jego tempo związane jest z finalizowaniem prac poszczególnych projektów programu restrukturyzacyjnych.
Nowa segmentacja Klientów, rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji , wzrost liczby placówek detalicznych z 200 (30.09.1999) do 348 (31.08.2001), zindywidualizowanie obsługi w segmencie przedsiębiorstw oraz reorganizacja funkcji operacyjnych pozwoliły Bankowi zwiększyć liczbę obsługiwanych Klientów detalicznych z 755 tys. (30.09.1999) do 927 tys. (31.08.2001), zwiększyć liczbę aktywnych kart płatniczych z 456 tys. (31.12.2000) do 557 tys. (31.08.2001) a także uzyskać przyrost portfela kredytowego o 13,4 % w ciągu pierwszych 6 miesięcy roku 2001.
Warto podkreślić fakt rosnącej akceptacji Klientów Banku dla korzystania z elektronicznych kanałów dystrybucji ( wielofunkcyjne bankomaty, centrum usług telefonicznych – dla Klientów indywidualnych i system ESOBIG dla firm). Prawie 50% wszystkich operacji detalicznych Millennium dokonywanych jest przy użyciu elektronicznych kanałów dystrybucji : liczba transakcji bankomatowych w sieci 662 bankomatów platformy detalicznej Millennium i 207 bankomatach w innych oddziałach Banku wynosi 2.192 tys. miesięcznie (stan na 31.08.2001) w porównaniu z 1.579 tys. według stanu na 30.09.1999 roku. Liczba transakcji dokonywanych miesięcznie za pośrednictwem centrum usług telefonicznych wzrosła z 11 tys. we wrześniu 1999 roku do 183 tys. w sierpniu 2001 roku, a liczba Klientów korzystających z systemu ESOBIG wzrosła ponad 10-krotnie w ciągu ostatnich dwóch lat i wynosi aktualnie 1749 użytkowników.
Prowadzone przez Bank programy rozwoju działalności biznesowej i restrukturyzacji funkcji wsparcia związane są z poważnymi nakładami inwestycyjnymi skoncentrowanymi w krótkim czasie. Pełna , zgodna z przyjętymi planami, realizacja programów restrukturyzacyjnych i wiążących się z nimi projektów inwestycyjnych ma strategiczne znaczenie dla przyszłego rozwoju Banku. Dlatego też, po dokonaniu stosownych analiz, Bank uznał, że ich skuteczna realizacja w przyszłości wymaga wzmocnienia jego bazy kapitałowej.
Plan wzmocnienia bazy kapitałowej Banku zakłada:
* podwyższenie kapitału akcyjnego o 764 mln złotych poprzez emisję w trybie prawa poboru 424.590.872 akcji w cenie emisyjnej 1,8 zł za akcję w stosunku 1:1 (zakładany termin realizacji - koniec roku 2001 )
* zaciągnięcie pożyczki podporządkowanej (prawdopodobnie poprzez emisję obligacji) o wartości nominalnej 275 mln zł na okres 10 lat ( zakładany termin realizacji – paĽdziernik-listopad 2001 )
W celu przedstawienia propozycji wzmocnienia bazy kapitałowej Banku i uzyskania akceptacji dla proponowanych rozwiązań, Zarząd Banku zwołał na dzień 22 pażdziernika 2001 roku Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy, w programie którego znajdują się uchwały dotyczące zarówno podwyższenia kapitału akcyjnego jak i zaciągnięcia pożyczki podporządkowanej.
Decyzje te zbiegły się w czasie ze zmianą przez Bank polityki tworzenia rezerw oraz wyceny portfela zabezpieczeń w oparciu o koncepcje wartości godziwej / wartości likwidacyjnej. W konsekwencji zmian powyższych zasad i w oparciu o prognozowany rozwój sytuacji makroekonomicznej, w tym przede wszystkim tempa rozwoju gospodarki w najbliższej przyszłości, Bank postanowił także zarekomendować Nadzwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy utworzenie specjalnego Funduszu Rozwoju i Ryzyka. Na ten fundusz złożą się obecne kapitały rezerwowe Banku i część jego kapitału zapasowego w łącznej szacunkowej kwocie 740 mln zł. Fundusz ten , po jego powstaniu, zostanie wykorzystany zgodnie z regulaminem przyjętym przez Radę Nadzorczą Banku i użyty zostanie na sfinansowanie prowadzonego programu restrukturyzacji Banku oraz odpisy na ryzyka.
W efekcie wzmocnienia bazy kapitałowej BIG Bank GDAŃSKI S.A. spodziewa się osiągnięcia w grudniu 2001 roku współczynnika wypłacalności na poziomie 10,9% i współczynnika pokrycia rezerwami (wg. standardów międzynarodowych) powyżej 75%.W perspektywie średnioterminowej ( rok 2005) proponowane rozwiązania powinny umożliwić osiągnięcie ROE na poziomie 18-20%.
Strategiczne plany rozwoju Banku i jego restrukturyzacji prowadzone są przy wsparciu i we współpracy z Banco Comercial Portugues, partnerem i akcjonariuszem BIG Banku GDAŃSKIEGO S.A., który poinformował o planach zwiększenia swojego zaangażowania kapitałowego w BBG S.A. oraz złożył w Komisji Nadzoru Bankowego wniosek o zgodę na zwiększenie swojego udziału w kapitale BBG SA do 50% .